”Kivittäkää se!”

Kristityn tulisi olla Herransa ja Mestarinsa Jeesuksen kaltainen ja tästä olemme kaikki varmaankin yhtä mieltä. Kuitenkin hyvin harvat tuntuvat ymmärtävän mitä on olla Jeesuksen kaltainen. Miten kristityn tulisi elää ja käyttäytyä? Syynä tähän on ainoastaan Raamatun huono ellei olematon tuntemus koska juuri Raamatusta voimme nähdä ja oppia millainen oli Jeesus Kristus. Miksi Raamattu? Raamattu sisältää evankeliumeissaan ja Paavalin kirjeissä kuvan Jeesuksesta. Suoraa kuvaa saamme evankeliumin kertomuksista joissa Jeesuksen elämä, puheet ja teot on jälkipolville tallennettu. Muut Uuden testamentin kirjat antavat myös kuvaa Jeesuksesta koska ne kertovat ja kuvaavat Jeesuksen näkyvistä vaikutuksista seuraajissaan. Myös Vanhan testamentin kirjat kuvaavat Jeesusta jo edeltä käsin. Ennen kuin Jeesus tuli maailmaan niin Hänestä oli paljon kirjoitettua tietoa olemassa. Jos pääsisimme tutkimusmatkalle niin löytäisimme historian joka on täynnä Jeesusta. Esimerkiksi jokainen Jeesuksen Kristuksen vuoksi marttyyrinä kuollut on kuvausta Jeesuksesta. Egyptissä ja Syyriassa tapahtuu tätä näkyvimmin tällä hetkellä. Kirkkoja, taloja poltetaan ja kristittyjä surmataan. Uutta historiaa kirjoitetaan siis koko ajan ja Jeesuksesta tulee jatkuvasti uutta merkintää historian kirjoihin. Marttyyrihistorian.
Kristityn alistuessa vainoojansa tuhottavaksi ja surmattavaksi hän samalla osoittaa olevansa jonkin suuremman seuraaja. Hän ei ole yhtään sen ihmeellisempi kuin Mestarinsa, hän ei koe ansaitsevansa tulla kohdelluksi yhtään sen ihmeellisemmin ja erikoisemmin ja hän on valmis kuolemaan Herransa ja Mestarinsa tavoin. Ensimmäisestä marttyyristä voit lukea http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap.+t.+6%3A1&rnd=1377165482813

Maailmassa ollaan yhä enenevässä määrin sitä mieltä että kristityn tulee täyttää Jumalan kaikki lait, säännöt ja säädökset. Eräs piispammekin takavuosina ja sittemminkin on ollut tätä kovasti vaatimassa. Ihmettelyä tässä aiheuttaa se että piispanhan tulisi olla eturintamassa näyttämässä mallia muille kristityille. Nostetaanpa Raamatun kohta tapetille ja tutkitaan Jeesuksen mallia toimia vastaavassa tilanteessa.

Otan vain yhden rikkomuksen mutta pitäkäämme mielessä että lukuisista muistakin rikkomuksista langetettiin sama tuomio.

Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
(3Mo 20:10)

Sama asia toisessa kohdassa eri sanoin. Molemmissa tapauksissa kumpikin osapuoli on antautunut aviorikokseen. Ei ole kyseessä painostus tai väkisin makaaminen. Niihin oli omat oikeudenmukaiset rangaistuksensa.

Jos joku tavataan makaamasta naisen kanssa, joka on toisen miehen aviovaimo, niin kuolkoot molemmat, sekä mies, joka makasi vaimon kanssa, että vaimo. Poista paha Israelista.
(5Mo 22:22)

Rangaistakoon kuolemalla ja kuolemantuomio laitettiin yleensä seuraavalla tavalla täytäntöön.

Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä…
(Joh 8:5a)

Eli on rikos, on kiinni jääneet rikoksen tekijät ja on olemassa Jumalallinen laki rangaista rikoksesta. ”Missä siis on ongelma? Menkää ja kivittäkää ne!” huusi piispammekin naama punaisena. No, kyseisen piispan naama punoittaa ihan muutenkin. Piispa otti silloin vahvasti kantaa homoseksualismin puolesta ja hän pyrki tempauksellaan kyseenalaistamaan Raamatun arvovallan ja kyseiset kivitysrangaistukset. Raamatun mukainen rangaistus on molemmissa rikkomuksissa sama eli rikkomuksella ei käsiteltävässä asiassa ole merkitystä.

Kuinka tähän sitten pitäisi suhtautua? Äkkiseltään ja inhimillisesti ajateltuna näemme Raamatun olevan suuressa ristiriidassa Jumalan anteeksiantavan luonnon ja armon kanssa. Tämä johtuu vain siitä ettemme näe, emmekä ymmärrä kokonaisuutta. Paikkansa pitää Raamatun sanan väite meistä. ”Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.”(2Ko 3:6) Tutkimme tarkasti kirjaimia, luemme sanat tarkasti mutta emme hahmota kokonaisuutta.
Kaikki nämä Raamatunpaikat ovat voimassa tänäkin päivänä ja Jeesuksen omien sanojen mukaan ne ovat olemassa maailman loppuun saakka. Itse asiassa Jeesus ei antanut olemassa olevaan lakiin ollenkaan kevennyksiä. Miten olisi voinutkaan koska Jumala oli lait antanut, millä oikeudella Jeesus(ihminen) olisi antanut lakiin löysiä? Jeesus ei halunnut puuttua Jumalan, Isänsä, tekoihin ja muuttaa niitä, vaan itse asiassa Jeesus luki lait oikein. Jos laki(10 käskyä) kielsi himoitsemasta lähimmäisen omaisuutta ja sinä havaitset silmäsi harhailevan naapurin vaimossa, niin Jeesus oli hyvin ehdoton. Jeesukselle oli kuoleman tärkeää että lakia noudatettiin vai mitä itse arvelet seuraavasta.

Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
(Mat 5:29)

No, nyt on pohjustettu riittävästi. Otetaan tähän toimintamalli Jeesukselta niin osaamme vastata seuraavalla kerralla kun joukko fariseuk… anteeksi, siis Raamattunsa pintapuolisesti tuntevia kivitysintoilijoita tulee vaatimaan sen homoseksuaalin kivittämistä.

Mutta Jeesus meni Öljymäelle. Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä. Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: ”Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?” Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan. Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: ”Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä”. Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan. Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään. Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ”Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?” Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.
(Joh 8:1-11)

Lähdetään purkamaan miksi tässä tilanteessa sitten kävi kuten kävi. Miksi tämä synnintekijä ei saanut lain vaatimaa rangaistusta? Miksi näyttää siltä kuin Jeesus olisi kumonnut tempauksellaan koko lain ja antanut ihmisille oikeuden toteuttaa itseään ja omia mielihalujaan? Vai antoiko sittenkään.

On siis varhainen aamu kun Jeesus saapui pyhäkköön opettamaan kansaa. Yleensä aviorikos toteutetaan yön pimeydessä ja aamuvarhaisellahan ne avionrikkojat yleensä kiinni jäävät. Fariseukset tuovat naisen Jeesuksen eteen ja luultavasti paljon rajummin esittivät mielipiteensä kuin tässä on kuvattu. ”Hei Jeesus, tässä on sulle kasa kiviä.” ”Saat kunnian aloittaa kivittämisen.” Fariseusten perustelut olivat ihan oikeutetut ja lainmukaiset, jos laki luetaan huolettomasti eikä kenties pyrkimyksenäkään ollutkaan täyttää ja noudattaa koko lakia.

Jeesus kumartui alas ja moni varmaan jo odotti Jeesuksen noukkivan ensimmäisen kiven mutta hän ryhtyikin piirtelemään maahan jotakin. Tästä piirroksesta on olemassa erilaisia ajatuksia ja voi olla että vain messiaaninen juutalainen osaisi vastata tähän kysymykseen parhaiten. Itse näen yhdeksi parhaimmista selityksen lain kirjaimista. Jeesus piirsi maahan sen lain kirjaimia tai ainakin osan niistä ja mahdollisesti ympäröi/alleviivasi jonkun sanan. Jeesus piirsi maahan niin selkeästi että etummaiset, lähimpänä olevat, vanhimmat ja samalla arvovaltaisimmat, ja lain asiantuntijat varmasti pian hahmottivat mitä maahan syntyi. Laissa oli nimittäin vaatimus että molemmat, sekä mies että nainen, tuli viedä kivitettäväksi. Tähän sivuhuomautuksena maininta että todistajia rikokselle piti olla kaksi tai mielellään kolme ja yhden ihmisen todistus ei ollut riittävä. Eli rangaistusta ei saanut suorittaa heppoisin perustein.

Ymmärrämme nyt että fariseukset eivät täyttäneet koko lakia koska eivät tuoneet rikoksen toista osapuolta. En ryhdy sen enempää arvailemaan mitä oli tapahtunut vaikka se voisi hyvin kuvata tämänkin ajan korruptoitunutta yhteiskuntaa. Oman puolta pidetään ja heikompi uhrataan kiinni jäämisen pelossa.
Fariseukset halusivat kiusata Jeesusta ja halusivat päästä syyttämään. He olivat kuulleet Jeesuksen armollisen sanoman, syntien anteeksi saamisesta ja antamisesta. He tiesivät että tämä uusi ilosanoma voisi saada pahan kolauksen nyt jos Jeesus ryhtyisi kivittämään tai sitten Jeesus syyllistyisi tottelemattomuuteen Jumalan lakia kohtaan. Vaikutti siltä että Jeesus olisi nyt ansassa. Tämä oli huolella valmisteltu ja tästä et enää luikertele karkuun.

Jeesus oli varmaan siinä piirtäessään päässyt jo sen verran pitkälle että etummaiset olivat jo vaienneet. Olivat erottaneet lain kirjaimet, sen mitä laissa tarkasti sanottiin. Jeesus oli odottanut tätä hiljenemistä, nousi ylös niin että loputkin kauempana vaikenivat odottamaan lain ja tuomion täytäntöönpanoa. Jeesuksen seuraavat sanat olivat kuitenkin kuin nauloja etummaisten kirjanoppineiden arkkuihin. ”Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä.” Mitä siinä muuta voi itselleen ja Jumalalle rehellinen ihminen kuin pudottaa kivensä niille sijoilleen ja mennä matkoihinsa? Lain noudattaminen kun oli ja on juutalaisuudessa hyvinkin tärkeää. Vanhemmat olivat varmasti elämässään havainneet lain tarkan noudattamisen hieman haasteelliseksi. Oli mahdollisesti tullut jotain missä ei oltu ihan kirjaimen mukaan toimittu vaikka Mooseksen laki oli niin vaatinut. Oli annettu itselle vapautuksia ja todennäköisesti katsottu kaverinkin touhuja läpi sormien. Ei välttämättä mitään isoa mutta rikkomus on rikkomus ja Jumalan edessä tekojen suuruudella tai pienuudella ei ole mitään merkitystä.
Etummaiset, vanhemmat ja kokeneemmat väistyivät siis vuoron perään pois ja nuoremmat sekä kokemattomammat saivat paremmat asemat kivittämiseen. Mutta kunnioittaminen ja vanhemman arvostus, jos sitä yleensä on yhteiskunnassa, saa aikaiseksi sen että nuorempi ei yleensä toimi toisin kuin vanhempi. Mikäli vanhempi ja oppineempi ei kyennyt kivittämään niin ei myöskään nuori katsonut olevansa siihen oikeutettu. Apostolien teoissa luemme Paavalista. Paavali oli niin nuori ettei hänelle katsottu vielä oikeudeksi osallistua kivittämiseen mutta opissa hän oli silloinkin kun kivittäjien vaatteita oli paikalla kantamassa. Hyvin pian Paavalikin(Saulus Tarsolainen) tunsi kasvaneensa opissa sen verran että oikein pyysi vastuuta uuden ”Kristus-harhan” hävittämiseksi maan päältä.

Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen jalkojen juureen. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: ”Herra Jeesus, ota minun henkeni!”
(Apt 7:57-59)

Lopulta jäljelle jäivät vain syntinen nainen ja Jeesus. Lopulta jokainen on yksin Jeesuksen kanssa. Jokainen joutuu kohtaamaan tämän saman tilanteen, jokainen joka tahtoo olla rehellinen itselleen ja Jumalansa edessä. Jeesuksen seuraavat sanat osoittavat myös sellaisen asian että hänellä on todellinen valta. Hänellä itsellään synnittömänä olisi ollut valta tuomita ja kivittää, mutta Hän oli tullut täyttämään Isän tahdon. ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.” Hän on tullut syntisiä pelastamaan ei hävittämään. Hänen esimerkkinsä kertoo meille myös lain pysyvyydestä. Synnintekoa ei saa harjoittaa. Jumalan laki on ja pysyy voimassa maailmanloppuun saakka. Meidän ei tarvitse kaikkea ymmärtää, meiltä vaaditaan vain kuuliaisuutta. Kuuliaisuutta Jumalan Raamatulle mutta ei kirjaimessa vaan hengessä.

Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa.
(Snl 28:13-14)

Jumalan Henki inspiroi välillä maallikonkin kirjoittamaan.
Ole siunattu sinä Jeesuksessa Kristuksessa joka jaksoit lukea loppuun saakka.

Lisää tutkimista aiheesta ja aiheen taustoista:

http://mikaelelmolhoda.blogspot.fi/2011/02/raamatun-laki-ja-uuden-liiton.html